DSC01471Wie is Noud Cornelissen?
“Geboren in Zeeland, maar geen Zeeuw. Mijn wieg stond begin jaren vijftig op de zwarte zandgrond van de Brabantse Peel. Ik wilde graag in het onderwijs, slaagde voor de kweekschool, maar er was geen werk. Als correspondent van het Brabants Dagblad beleefde ik plezier aan schrijven en dat werd mijn nieuwe roeping. Er was destijds maar één School voor de Journalistiek, in Utrecht. Dat was een prachtopleiding, competentiegericht leren avant la lettre. De journalistiek bracht me langs een aantal kranten Dagblad van het Noorden, Gelderlander, de regionale Omroep Brabant in Eindhoven en de parlementaire redacteur van vakbladenuitgever Misset in Den Haag. Ik zag kabinetten komen en gaan, maar vooral veel acties. Waarvan de boze akkerbouwers nog het meest zijn bijgebleven.
Mijn carrière kreeg in 1990 een vervolg als woordvoerder van de onderwijsvakbond ABOP, een turbulente tijd. In 1997 fuseerden ABOP en NGL. Een moment van bezinning. De ‘seven year itch’ bracht mij naar de ondernemerswereld. (eerlijk gezegd: leidinggeven vond ik niet leuk.) Ik werd een bureau. En dat ben ik nog steeds. Met als specialisatie: onderwijscommunicatie.”

Voor wie werk je zoal?
“Als zelfstandig adviseur  ken ik bijna alle VO-scholen in Nederland. Verder werk ik voor landelijke organisaties als de Algemene Onderwijsbond, waarvoor ik onder andere  buitenlandse trainingen over onderhandelen en media tot in Siberië verzorgde. Tegelijkertijd werk ik ook voor de werkgeversorganisatie VO-raad als adviseur voor projecten als  Vensters voor Verantwoording en Leerling 2020. Ik kom op heel veel scholen in den lande die een reden hebben hun communicatie te verbeteren. Ik geef cursussen en trainingen op het gebied van communicatie, pr, omgaan met de media en crisiscommunicatie.”

Wat onderscheidt jou van al die andere communicatieadviseurs?
“Als journalist heb ik geleerd een moeilijke boodschap helder te presenteren. Ik ken de scholen, weet hoe het onderwijs in elkaar steekt, ken bijna alle afkortingen en gevoeligheden. Dat geeft vertrouwen in een wereld, die soms nog op een reservaat lijkt. Verder krijg ik regelmatig te horen dat ik scherp kan analyseren en op charmante wijze de waarheid kan vertellen. Wat scholen ook wel prettig vinden is dat ik geen kant-en-klaar model heb dat links- of rechtsom naar binnen geschoven moet worden.”

Welke binding heb je met het onderwijs?
“Die was om te beginnen niet al te positief. Ik heb als puber drie middelbare scholen bezocht. Daar wil ik en daar willen ook de docenten van toen liever niet aan herinnerd worden. Het is overigens echt een keer gebeurd dat de rector van mijn oude gymnasium en de directeur van mijn oude mavo beiden in dezelfde cursus zaten. Ik merkte toen hoe vergevingsgezind ik kon zijn. Mijn band met het onderwijs is inmiddels heel hecht. Dat merk ik vooral als ik soms uitstapjes maak naar het bedrijfsleven of de overheid. Mijn hart ligt bij het onderwijs. Het is toch fantastisch te werken voor een VO-sector die met een miljoen leerlingen, leraren en OOP-ers praktisch elke dag in het nieuws is. Is het niet omdat er weer een oplossing wordt verwacht van de scholen, dan is het wel omdat de leeftijdsgroep van 12 tot 18 de grenzen iets te veel oprekt.”

Wat versta je onder goede communicatie?
“Goede communicatie ontstaat als je precies weet welke boodschap iemand graag wil ontvangen en die boodschap adequaat vermengt met de boodschap die jij wilt overbrengen. Matchen van belangen noemen ze dat. Da’s een mooie tak van sport.”

Hoe kunnen leerlingen, ouders en personeel hier vorm aan geven?
“Personeel en leerlingen maken de school. Elke dag opnieuw. Wat vandaag top is, kan morgen in duigen vallen. Omgekeerd duurt dat traject iets langer. Schoolleiders moeten ervoor zorgen dat personeel en leerlingen met plezier naar school komen en weer naar huis gaan. De basis voor goede communicatie is het bevorderen van steunzenders en het elimineren van stoorzenders.”

Welke ‘valkuilen’ kunnen we hierbij op onze weg tegenkomen?
“De misleidende gedachte dat communicatie maakbaar is met communicatieplannen, beleidsdocumenten, blauwdrukken, reglementen en andere voorschriften. Communicatie is mensenwerk. De meesten hebben hersens en een gevoel. Dat moet je erkennen.”

Op je website en visitekaartje staat een jeugdfoto afgebeeld. Wat wil je hiermee overdragen?
“Communicatie is mensenwerk. Ik wilde mijn correspondentie personaliseren. Een recente foto zou potentiële klanten kunnen afschrikken. De jongen op die foto ben ik niet zelf, maar ik had het kunnen zijn met die snotneus en die boze blik. Ik had die fotograaf ooit geïnterviewd en vond het gewoon een mooie foto.”

Wat wil je als communicatieadviseur ‘het onderwijs’ nog meegeven?
“Lees op tijd een mooi boek.”